Używamy pilków cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu. Możesz wyłączyć je w ustawleniach przegladarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce Prywatności.
PL EN
7 X 2015

Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl 

– Las Menias. Anton Solomoukha. 08.10.2015r. godz. 18:30 międzynarodowy wernisaż, Białystok Rynek Kościuszki 10.

„Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl” i „Meniny”. W latach 2009-2014 Anton Solomoukha nadal powołuje się na klasyków pracując nad projektem „Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl” i „Meniny”. Metoda „ironicznej Alegorii” umożliwia cytowanie obrazów Luwru w patologicznych dekoracjach największych tragedii ludzkości minionego wieku: w Czarnobylu.

Przez dłuższy czas artysta nie tracił nadziei, ze uda mu się sfotografować tę opuszczona Strefę. Co może być bardziej wyrazistą metaforą niż mise-en-scene interpretujące „Olimpię” (Edouarda Maneta), „Tratwę Meduzy” (Theodore Gericault), „Straż nocną” (Rembrandta) i wiele innych arcydzieł znajdujących się w Luwrze, niż te miejsca zdradzone, napromieniowane. Kluby sportowe, sale kinowe, baseny, teatry, wiele wnętrz Czarnobyla pod czujnym okiem Antona, w swojej metamorfozie dały nowe widzenie arcydziełom minionych wieków. Właśnie tutaj powstał jego „teatr mentalny”, w którym wyobraźnia artystyczna łączyła się z realiami dekoracji.

Nie zważając na „ciężki” wzór, projekt artysty nie jest pesymistyczny, wręcz odwrotnie. Gołe ciało kobiecie, wszystko, co wartościowe, cenne i nasycone chęcią życia, dominuje w dekoracjach koszmaru, kontrastuje z tłem. Systemowość wszystkich aspektów wizualnych „teatru mentalnego” zezwala na zerwanie z fotografią tradycyjną, w celu utworzenia paradoksalnej przestrzeni metafizycznej, w której każdy z bohaterów, tak jak w operze, gra swoją rolę, pozostając samodzielnym elementem, wyłącznie z woli artysty – w połączeniu z innymi.